رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن
وعد شغلت الاب توب و حطت الفلاشة و شغلت اول فيديو... وعد و نور(بصدمة): يا نهار اسوووووووود... وعد: ايه ده؟ نور: دول ناويين يموتوا الوزير السابق... وعد: هنعمل ايه؟ -الفيديو كان عبارة عن شخص لابس قناع و بيذكر اسماء و صور لاشخاص مطلوب منهم انهم يموتوهم... نور: انا انا معرفش، وعد لبستينا في الحيطة... وعد: انا خايفة اوي... نور: طب مين تاني ناويين يقتلوه؟ وعد: رجل الاعمال المشهور ثروت...
نور: طب السبب ايه انا خايفة... وعد خرجت من الفيديو و لقت صور، دخلت على صورة منهم... نور: مش ده؟ وعد: المريض اللي عنده القلب... نور: مكتوب ايه كبري الصورة... وعد: مطلوب عنيه و كليته... نور: لا لا اقفلي يا وعد... وعد قفلت الاب توب... وعد: مبدأيا لازم نعمل نسخة تانية تبقي واحدة معاكي و واحدة معايا... نور: و بعدين؟ وعد: نصبر نصبر لحد ما نشوف هيحصل ايه؟ نور: مش انتي قولتي ان هما قالوا انه مكتوب ميعاد العملية...
وعد: اه صح، و نبلغ عنهم و انا حاسة انهم بيعملوا العمليات الرخيصة دي في المخزن اللي قالي متخشهوش تاني... نور: وعد نرمي الفلاشة و ننسي كل حاجة، بلاش الفضول يدينا في داهية ارجوكي يا وعد... وعد: بس بس اكيد يعني احنا بنعمل خير و احنا مع الحق يا نور... نور: طيب... وعد: النسخة دي هتبقي معاكي و لا معايا... نور: معاكي، انا خايفة، و اقولك متعمليش نسخة تانية... وعد: النهار طلع يا نور، اجهزي علينا شغل...
نور(بدموع): وعد ابوس ايدك خلينا نبعد كفاية... وعد قامت حضنتها... وعد: هشششششششش، اهدي متخافيش طول ما احنا مع بعض مفيش حاجة هتقدر علينا متخافيش، خليكي قوية يا نوري، اياكي تضعفي انتي نوري، انتي النور اللي بينورلي طريقي، متيأسيش انا معاكي... نور: و انا بحبك اوي يا احلي اخت في الدنيا... وعد: خلاص بقي يلا نخش نستحمي و نلبس... وعد و نور دخلوا استحموا و لبسوا... نور: فاضل ساعتين على الشغل، هنعمل ايه؟
وعد: هنروح للي بينسخ فلاشات... نور: هتلاقيه فاتح دلوقتي؟ وعد: اخليه يفتح... الباب خبط... وعد: حاضر... ريان: اهلا يا بنانيت... نور: خير ياض... ريان: في بنت محترمة تقول لاخوها ياض... وعد: عايز ايه يا ريان؟ ريان: اختي بموت فيكوا، جاي اقعد معاكوا شوية، و كمان جايب ليكوا شيكولاتات و بيبسي... نور خدت منه الحاجة... وعد: سر الزيارة؟ ريان: ايه رأيكوا في مايا؟ نور: بقي الموضوع مايا...
ريان: لا اصل واحد صاحبي كان عايز يطلب ايديها بس.. وعد دخلت المطبخ و قربت منه و كان معاها سكينة.. ريان: يا بنت المجنونة، عايزة ايه؟ وعد: صاحبك برضو اللي عاوز يتقدم ليها يا ريان.. نور: اعترف علشان الانكار مش هيفيدك... الباب خبط... حمزة دخل... حمزة: ايه ده يا وعد انتي اتجننتي... وعد: البيه ريان قال ايه بيقول لينا ايه رأيك في مايا... نور: بيسأل على بنت و احنا بنات. احنا مش مليانين العين و لا ايه؟
وعد: معرفش... حمزة(بهمس): الحمد لله مقولتش على مرام... نور: مين مرام يا حمزة؟ حمزة: انا قولت مرام.. وعد: انجزوا انتوا الاتنين انطقوا... ريان حكي على مايا، و حمزة حكي على مرام... وعد: ماشي، عن اذنكوا بقي عندنا شغل... ريان: نعم يا اختي بعد ما تعرفي القصة كلها... نور: هنبقي نفكر و نرد عليكوا... حمزة: مش مسامحكوا.. وعد: تشكرات... وعد و نور نزلوا.. وليد: ووووعد... وعد(بهمس): يا رب خلصني... نور: خير يا وليد؟
وليد: انتوا ناويين تشتغلوا و تيتة جاية؟ وعد بصت لنور... وعد: ايه اللي فيها؟ وليد: على فوق منك ليها... نور: انت شارب حاجة ياض... وليد: كلمة واحدة اطلعوا فوق... وعد و نور سابوه و مشيوا... وليد: ووووووووووووعد... وعد: اجري يا نور... وعد و نور جريوا... نور: سئيل... وعد لقت رفاعي واقف... وعد: استاذ رفاعي... رفاعي: اهلا يا انسة وعد... نور(بهمس): بتعملي ايه يخربيتك؟ وعد: حضرتك متعرفش حد بينسخ فلاشات هنا...
رفاعي: في بس بعيد... وعد: مش مشكلة ممكن تورهولنا... رفاعي: تمام اتفضلوا... رفاعي وصلهم... نور: ده مقفول... رفاعي نادي على شخص... رفاعي: عبقرينوووووووووو... عبقرينو: مين بينادي؟ رفاعي: انزل في زباين... عبقرينو نزل... وعد: هو اسمه عبقرينو؟ رفاعي: لا ده علشان بيفهم في الكمبيوتر و الحاجات دي... نور: اه... نور: انا اول مرة اشوف الاماكن دي... رفاعي: علشان انتوا من الهوانم متعرفوش الحتت دي.
وعد: شكرا يا رفاعي معلش تعبتك... رفاعي: و لا يهمك... عبقرينو: خير... وعد بصت لنور و بعدين قالت... وعد: عايزين ننسخ الفلاشة دي، بس من غير ما حضرتك تحتفظ باي حاجة موجودة فيها... عبقرينو: تمام... عبقرينو خلص و نسخ الفلاشة في فلاشة تانية... عبقرينو: اتفضلوا... نور: الحساب... رفاعي: لا خلاص عندي... وعد: لا شكرا تعبنا حضرتك، مينفعش اكتر من كدة.. وعد دفعت الفلوس، و مشيت هي و نور و رفاعي... و هي ماشية التليفون رن...
الخط اتفتح... وعد: الو مين معايا؟ الشخص: قدامك 15 دقيقة وتكوني قدامي يا وعد... وعد شكت في الصوت... وعد: و انت مين علشان اسمع كلامك؟ الشخص: اللي انتي شكيتي فيه... وعد لسة هتتكلم التليفون قفل... وعد: الحيوان... نور: في ايه؟ وعد: في 15 دقيقة و لازم نكون قدامه... نور: طب مدي... و ركبوا المواصلات... وعد: انا يقفل التليفون في وشي... نور: اهدي بقي... وعد: مش هسجل الرقم... نور: تمام... وعد: و لا اقولك هسميه السلعوة...
نور قعدت تضحك... وعد: و لا الطاووس... وعد: لا البغل... وعد: لا لا العجل... نور: حرام عليكي الواد وسيم... وعد: وسيم على نفسه و كمان ده شغال في المافيا... كل اللي راكبين بصولها... نور: احم لا في فيلم جديد هو هيصور فيه... وعد: متركزوش مع الناس الله... وعد و نور نزلوا... نور: يا رب استر... وعد: مش عارفة هتعامل ازاي معاه؟ نور: نهدي بقي... اول ما دخلوا المستشفي... ممرضة: ادم بيه عايزكوا... وعد: الله يطمنك...
وعد و نور راحوا على المكتب... الباب خبط... ادم: ادخل.. وعد و نور دخلوا... وعد: خير... نور: عايز ايه؟ تميم: احترموا نفسكوا... ادم: سبب التأخير؟ نور: كنا بننسخ... وعد: مفيش حاجة مواصلات... عز(بهمس): اغبية الشيطان لاحظ.. ادم: و يا تري شايفين اي العقاب المفروض اطبقه؟ الباب اتفتح بسرعة... مهاب(بيأخد نفسه): ادم بيه الفلاشة اتسرقت... وعد و نور كانوا هيغموا عليهم... تميم: الكلام ده ازاي؟ عز: انت متأكد؟
مهاب: محسن بيه لف الدنيا عليها و ملقهاش... وعد(بصوت مهزوز): هنمشي احنا.. نور(بخوف و ارتباك): ع ن اذن كوا(عن اذنكوا)... وعد و نور خرجوا... وعد: بصي اشتغلي و انسي اي حاجة، متخافيش... نور: تمام.. وعد و نور اشتغلوا... ادم و عز و تميم و مهاب راحوا على؟يلا محسن... محسن: و الله يا ادم بيه معرفش ده حصل ازاي... ادم ضربه رصاصة في كتفه... ادم: الشيطان ميتقالوش الكلام ده... عز: اهدي يا ادم...
تميم: فين الكاميرات اللي عندك؟ محسن: في المكتب... كلهم راحوا على المكتب... ادم قعد على الكرسي... شغلوا الفيديو... لقوا شخصين لابسين كمامات و لابسين اسود في اسود... مهاب: دول بنات! عز: عرفت منين؟ مهاب: اهو شعرهم... ادم ركز لقي فعلا انهم بنات، و بعدين ركز لقي عيون حد بيبص يمين و شمال، ركز فيهم و فكر انها ممكن تكون وعد، بس نفي الفكرة... و بعدين بص يمينه لقي انسيال، مسكه و خده... تميم: برضو مين هيعمل كدة؟
عز: عصابة الجوكر... ادم: اللي عمل كدة غبي غبي اوي... -(فاكرين لما وعد استخبت ورا الستارة و بعدين نور جت ليها و هي بتكلمها، الانسيال شبك في الستارة، )... ادم: فين كاميرات المستشفي يا عز؟ عز: دقيقة و هتكون عندك... ادم: حسابك بعدين يا محسن.. ادم مشي هو و تميم و عز... عز: اهي الكاميرات... ادم: هتفرج عليها لوحدي... -ادم شاف لما كانت وعد جاية ليه اوضة الاجتماعات و عرف انها سمعتهم...
ادم(في نفسه): شكلك مش بتتعلمي يا وعد... ادم(في نفسه): بس انا هعلمك... ادم(في نفسه): فتحتي بابك للشيطان... -في مكان تاني... في بيت عائلة النجار... يجلس العديد من الاشخاص... سلوي(بصوت حاد): فين وعد و نور؟ وليد: في الشغل... سلوي(بصوت حاد): هما مش عارفين ان انا جاية... مصطفي: معرفوش يأخدوا اجازة يا ماما... رحيم: ازاي يعني؟ فرح: معرفش هما متربوش و لا ايه، It s not cool منال: هي شتمت عيالي يا حمزة؟
حمزة: بتقول يعني انه تصرف مش كويس... سعاد: حرباية... ريان: احنا لسة بدأنا... محمود: كبرتي يا سيلين، و انتي يا نانسي و بدر، وحشتوني... سيرين: و انا موحشتكش يا uncle... محمود: لا طبعا وحشتينا... نانسي: شكرا يا عمو... بدر: و انت اكتر و الله... سيلين: عامل ايه حضرتك؟ محمود: نشكر ربنا... سيلين: الحمد لله... بدر: و انت يا ريان عامل ايه؟و انت يا حمزة؟ ريان: بخير الحمد لله... حمزة: اهي ماشية يا كبير...
سلوي(بعصبية): ووولد، فين الاحترام فين الرقي؟ سلوي: شكلك معرفتيش تربي يا سعاد... سعاد: انا الحمد لله حمزة متربي كويس يا ماما... سلوي(بقرف): ماما، في حماتي في سيدتي، مصر دي علمتكوا حاجات كتير وحشة... منال(بهمس): يا رب الصبر... مصطفي: عامل ايه يا ناصر؟ ناصر: بخير يا حبيبي الحمد لله... فرح: انتوا بقي بتشتغلوا ايه؟ منال: ربة منزل... هدي: يععععع سوفاج... سعاد(بهمس): الصبر علشان مخلصش عليها...
سعاد: بنراعي جوزنا و عيالنا و بيتنا، دي اجمل شغلانة، صح يا محمود؟ محمود: طبعا يا حبيبتي... فرح: بيئة اوي، عندك انا عضو في نادي كبير في امريكا... هدي: و انا صاحبة افخم ماركات في العالم... سلوي: بتشتغل ايه يا ريان؟ ريان: مهندس في شركة استيراد و تصدير... سلوي: مش بطال... فرح: انا بدر ابني صاحب افخم شركات برمجة على مستوي العالم... بدر: مش للدرجة دي يا ماما... ناصر: خلاص يا فرح...
هدي(بهمس): شايف يا رحيم قاعدة عمالة تتفاخر بابنها ازاي؟ محمود: طب ارتاحوا بقي علشان جايين من سفر... سلوي: انا اللي اقول ناموا امتي و اصحوا امتي... مصطفي: حاضر يا ماما... سعاد(بهمس): يا رب مش هنخلص... ممال(بهمس): يا رب ربنا يسترها علشان ممكن ارتكب جناية... وعد و نور كانوا جم... وعد: اهلاااااااا يا كبير... نور: ليكوا واحشة و ربي... ريان عمال يغمز ليهم لكنهم مهتموش...
نور: مالك يا ريان بتغمز كدة ليه عينك وجعاك؟ وعد: في ايه يا حمزة منك ليه؟ نور: سيبك منهم... وعد: ست الكل وحشاني... نور: قولي انهم لسة مجوش... وعد: اكيد لسة مجوش مش شايفة في هدوء ازاي دي تيتة دي عليها صوت يهز الجبل و ربي... سلوي(بغضب و عصبية و حدة): وووووووووعد... وعد اتصدمت هي و نور... نور(بهمس): بقول نجري... وعد(بهمس): وحياتك دي تجبنا بصباع رجلها و ربي..
وعد(بابتسامة باهتة): عاملة ايه يا تيتة وحشااني و الله... نور(بابتسامة باهتة): ايه مالك يا حبيبتي فيكي حاجة؟ فرح(بقرف): انتوا بقي وعد و نور؟ منال(بهمس): هي بتقولها بقرف كدة ليه؟ سعاد(بهمس): تتكلم بس كلمة واحدة و انا اقطع ليها لسانها... وعد(بهمس): انا حاسة انها هترجع زبالة من بوقها... نور قعدت تضحك جامد هي و وعد... سلوي(بحدة): اسكتوا، بنات قللات الادب...
وعد: في ايه يا حاجة؟انتي طالعة من مسلسل الخديوي توفيق... هدي: يعععع، بلدي... نور(بغناء): انا بعشق امك... وعد(بغناء): بلدي، هههههههههههههههه... مصطفي: بنات خلاص... سيرين: انتوا طايقن نفسكوا لازم دش علطول يععع يا مامي سوفاج... وعد: انتي سيرين؟ نور: باين طبعا... تليفون وعد رن... وعد شافت الاسم كان هيغمي عليها... نور لاحظت صمت وعد و الفون بيرن في ايديها... نور: وعد مين؟ وعد(بهمس): الشيطان...
نور(و هي خلاص هتعيط): اتقفشنا... وعد قفلت التليفون خالص... -عند ادم... ادم: و ربي لاندمك على اليوم اللي اتولدتي فيه يا وعد... عز: في ايه؟ تميم: الانسة و بنت عمها هما اللي سرقوا الفلاشة و اللي اسمها وعد سمعتنا و احنا بنتكلم... عز: ادم لو خدت الفلاشة و هما مكانوش شافوا حاجة سيبهم، دول بنات طيبة و غلبانين...
ادم: و لو طلعوا شافوا اللي فيها، فضولها هيوديها ورا الشمس، و انا هربيها هخليها تتمني لو مكنتش حتى اشتغلت في المستشفي... تميم: ينعل ابو الفضول، بس البت بنت عمها دي تستاهل... عز: اه علشان صدتك و هزأتك، و علشان وعد رفضت ان ادم يمسك ايديها برضو حطها في دماغها... تميم: عز تخرس خالص... ادم: هي متستاهلش حتى اني افكر فيها... عز: يبقي تاخدوا الفلاشة و تسبوهم في حالهم... تميم: ال Boss هيأمر بقتلهم...
عز: ادم متسمحلوش... تميم: هما من بقية عائلتك! عز: لا بس هما بنات ملهمش في الشر مش زي جاسيكا و امثالها، انا قولت اللي عندي، سلام... عز قام طلع اوضته... تميم: سيبك منه... ادم: مش ناوي تصدقه يا تميم؟ تميم: خليه يجبلي دليل يا ادم و انا هصدقه... ادم: ماشي يا صاحبي... تميم: انا طالع، عايز حاجة؟ ادم: لا... و تمم طلع اوضته...
-ادم مسك انسيال وعد و قعد يبص فيه و افتكر وعد افتكر اول يوم شافها فيه، افتكر لما خدودها احمرت وانفها، افتكر لما هي نطقت اسمه من غير القاب لما قالتله انت مش شيطان يا ادم، افتكر لما كانت خايفة على صاحبتها، افتكر لما كانت بترتعش بين ايديه، افتكر دموعها لما عرفت انه والدها شبه ميت، افتكر لما خلته يوعدها، و اخيرا افتكر لما حضنته جامد، وقف عند النقطة دي، وقف عند شعوره بكمية الامان اللي حسها، و هي في حضنه...
ادم وقف بسرعة... ادم: مستحيل مستحيل اسيبها تسيطر عليا، انسي يا ادم، هي بنت زي اي بنت فاهم، هي بس مختلفة شوية، لكن كلهم صنف واحد، كلهم نفس الطبيعة و الغريزة، بس فوق فوق يا ادم، انت الشيطان... ادم طلع نام... -عند عائلة النجار... وعد: انا بجد حبيتك يا نانسي انتي و سيلين... نانسي: و انا حبيتك اكتر و الله، انتي و نور... نور: يا بنتي انا جميلة الجميلات... سيلين: ههههههههه، قمر يا اختي...
ريان: بجد اتشرفت بيك يا بدر، انت عبقري... بدر: على ايه بس؟انا اكتر و الله.. حمزة: انت غير وليد خالص، الحمد لله... كلهم ضحكوا... وليد: و انتي يا سيرين بقي ايه نظامك... سيرين: اي حاجة... وليد: اي حاجة اي حاجة، و غمز ليها... سيرين ضحكت ضحكة مايصة و صايعة اوي، زيها بالظبط.. منال: طب يلا بقي ننام... سلوي: انا امرتك تنامي... مصطفي: ماما... سلوي: اخرس انت... ريان(بعصبية): اعتقد والدتي مغلطتش...
فرح: انت هتقل ادبك يا ولد... هدي: دي تربية زبالة بجد... وعد: تيتة ماما مغلطتش، و كمان حضرتك مش امي و لا صاحبة البيت ده علشان تتكلمي وتأمري... وعد لقت قلم على وشها من جدتها... نور: ايه ده؟ وعد طلعت جريت على شقة والدها... ريان طلع وراها و نور و حمزة... ريان: خلاص يا وعد متزعليش يا روحي... وعد(بدموع): شكلي بقي ايه قدام ولاد اعمامي دلوقتي ها، ردوا... بدر: انك محترمة...
سيلين: انتي مقلتيش ادبك و اتكلمتي بكل احترام، بس مفيش كدة في قانون سلوي هانم... نانسي: شخصية مستبدة و ظالمة... نور: بس ده مينفعش... حمزة: لازم نقف ليها، هي مش الامر الناهي... ريان: خلاص بقي يا وعودة... وعد(بعصبية): رياااااااااااااااان، بكره كلمة وعودة دي... حمزة: وعودة وعودة هههههه... نور: وعودة راحت اه وعودة جت اممممممم... وعد: هوريكوا انا بقي وعووووودة...
وعد قعدت جريت وراهم تحت دهشة سيلين و نانسي و بدر... بدر: انتوا لو عملتوا كدة قدام تيتة سلوي تنفخنا كلنا... ريان: هنا لا للاستبداد... نور: نعم للضحك، هههههههه و قعدوا يضحكوا... حمزة: تعالو شاركوا... و قعدوا يهزروا و يلعبوا... الباب خبط... نور: حاضر... وليد: تيتة عايزاكوا... بدر: نازلين... كله نزل... سلوي: انا قررت كام قرار... سعاد: خير يا حماتي... سلوي: وعد هتبقي لوليد، و نور هتبقي لريان...
وعد و نور و ريان: نعممممممممممممممممممم! سلوي: لسة مخلصتش، نانسي هتبقي لحمزة، و سيلين هتبقي لبدر... حمزة و نانسي و سيلين و بدر: ايه ده ايه ده؟مستحيل... سلوي: لكدة لاما اهاليكوا هيبقوا على الحديدة... وعد: انتي بتستخدمي سلطاتك علينا غلط علفكرة.. ريان: نور دي اختي... نور: و ريان اخويا بسسسسس... بدر: سيلين و انا مش زي بعض... حمزة: انا مليش في الجواز... نانسي: يا تيتة انا مش موافقة... وليد: تيتة انا موافق...
مصطفي: يا ماما بلاش هما ليهم حريتهم... محمود: هما لازم يختاروا شريك حياتهم... منال: بنتي مش هتتجوز وليد... فرح: انا اناسب ابن سعاد... سعاد: ماله ابن سعاد؟زي البدر... فرح: و اناسب بنت رحيم... ناصر: يا ماما اتراجعي في قرارك... هدي: يا طنط راحتك اهم... رحيم: طبعا يا امي... سيلين: بابا انت موافق؟! سلوي: ده اخر كلام عندي... سلوي: لتوافقوا لإما تنسوا وجودي في حياتكوا و تنسوا الفلوس... محمود: بس...
سلوى: خلص الكلام... الكل راح ينام... -مصطفي و منال و ريان و وعد في شقتهم... -محمود و منال و حمزة و نور في شقتهم... -رحيم و هدي و سيلين و سيرين في شقتهم... -ناصر و فرح و بدر و نانسي و سلوي في شقتهم...
رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع
-في الصباح الباكر... وعد: بابا ارجوك يا بابا وليد ده مش بطيقه خالص... ريان: نور دي اختي يا بابا... منال: مصطفي لازم تتصرف... مصطفي(بزعيق): اعمل ايه ها اعمل ايه، اكسر نفسي ها اكسر امي، انا تعبان تعبان اوي و ربنا تعبان، مش عارف اتصرف انا في نار مش عارف اطلع منها... منال قربت منه و حضنته، و وعد و ريان عملوا زيها.. ريان: خلاص يا حاج مفيش حاجة، اهدي انت بس.. وعد: المهم سعادتكوا يا بابا...
ريان: يلا يا وعد اوصلك لشغلك... وعد: تمام، باي... مصطفي: انا رايح الشغل... منال: خلي بالك من نفسك، ربنا معاك... مصطفي نزل قابل محمود خده و مشي... -ريان و وعد نزلوا لنور و حمزة... سعاد: انا مش موافقة خالص على بنت فرح دي... وعد: طنط نانسي بنت جميلة و حلوة بس كلنا مش موافق على بعضه لازم نعمل خطة... نور: ريان انت عارف انا بحبك قد ايه زي اخويا...
ريان: يا بنتي انتي اختي انتي وعد بالظبط، مستحيل تحصل اي حاجة متخافيش... حمزة: انا متعلق بمرام، اتصرفوا... وعد: احنا هنبين قدامهم اننا موافقين لكن، كل واحد يتصرف براحته ايه رأيكوا، و نقول لسيلين و بدر و نانسي، لكن وليد ده هنستخدم مبدأ التطفيش، ده جبلة مش بيحس عايز ضرب الجذم بس الصبر... ريان و نور و حمزة: تمام يا معلم... كلهم نزلوا... قابلوا بدر و نانسي...
بدر: حمزة انا عارف انك الف واحدة تتمناك، بس احنا مغصوبين، و كمان انت متعرفش نانسي و لا نانسي تعرفك الموضوع صعب للاسف... سيلين: انا هرجع امريكا تاني... نور: احنا عندنا الحل يا جماعة متخافوش... ريان: وعد قالت حل... بدر: ايه؟ وعد بصت يمين و شمال، و بعدين خدت نفس عميق... وعد: احنا هنبان قدامهم اننا تقبلنا الموضوع و كل واحد يعمل اللي هو عايزه من وراهم، بس هي اه فكرة مؤقتة بس هتفيدنا... بدر: بجد تحفة، تمام...
نانسي: و بالنسبة لوليد اللي محدش بيطيقه... وعد: لا ده انا هزهقه في عشته... نور: يا خوفي لهو اللي يزهقك... نانسي: تمام انا النهاردة اول يوم ليا في الشغل في مستشفي(، )... وعد: نعم، دي نفس المستشفي اللي بنشتغل فيها... نور: ده احنا هننبسط اوي... نانسي: يلا بينا... سيلين: لازم نروح نوري سلوي هانم اللبس قبل ما نمشي... ريان: طب باي بقي... حمزة: يلا يا ابني... وعد: متورهاش حاجة هي مش امكوا و لا ابوكوا، يلا بينا...
الكل خرج... نانسي راحت مع حمزة و ريان و وعد و نور... ريان وصل البنات، و بعدين وصل حمزة، و وصل هو... -عند حمزة... حمزة دخل الجامعة، لقي يوسف جاي عليه بسرعة.. يوسف: مرام اتنقلت للمستشفي... حمزة(بصدمة): ازاي و ليه و فين؟انجز مستشفي ايه؟ امير: مستشفي(، )... حمزة جري بسرعة راح المستشفي، و سأل عليها، و راح الاوضة و فتح الباب علطول...
حمزة(بخوف): انتي كويسة، طمنيني حصلك حاجة، في حد عملك حاجة، حصل ايه، اتكلمي، قلقتيني عليكي اوي... مرام(بإحراج): احم، ماما ده حمزة زميلي، ماما يا حمزة... سوسن(والدة مرام): اه اهلا يا ابني، هروح اشوف الدكتور... مرام: تمام يا ماما... حمزة: حصل ايه؟ مرام: عربية خبطتني و الحمد لله جت سليمة... حمزة(بحب): الحمد لله...
حمزة: بصي يا مرام انا عمري ما اتحطيت في الموقف ده، و عمري ما خوفت على حد كدة، بصي يا مرام انا معجب بيكي و اتخضيت اوي لما قالوا انك في المستشفي، بجد يعني تقبلي نتعرف على بعض اكتر و يكون ليكي القرار في الاخر... مرام: لا رد... حمزة حس بإحراجها... حمزة: هسيبك تفكري، و في كلتا الحالات احنا صحاب و زملاء، خلي بالك من نفسك، باي.. حمزة مشي... سوسن: الواد شاري... مرام: ماما انتي سمعتينا؟!
سوسن: الصراحة الواد مز و لاقين على بعض، و انا شايفة في انجذاب منك ناحيته... مرام: تفتكري لو عرف ايه اللي حصل زمان، هيقبل يتجوزني... سوسن: اللي بيحب مبيحاسبش على الماضي يا مرام. مرام: هفكر يا ماما... -عند ريان... ريان: انسة مايا.. مايا: اه اهلا، اخبار استاذ مصطفي ايه؟ ريان: تمام شكرا لحضرتك على امبارح... مايا: لا عادي، و انا بعتذر اني اتعصبت عليك امبارح كنت مضايقة... ريان: و لا يهمك... مايا: طيب نشتغل؟
ريان: تمام... موظف: استاذ ريان انسة مايا في اجتماع، لازم تحضروه... ريان: تمام، يلا... مايا: يلا بينا... -في المستشفي... وعد و نور و نانسي اشتغلوا بس كل واحد في مكان بعيد عن التاني... وعد و نور اتجمعوا... وعد: اوف الحمد لله مجاش و مشافنيش... نور: و ربي انا لو اتقفشت هعترف عليكي من اول قلم... وعد: واطية انا عارفاكي، معاكي الفلاشة؟ نور: للاسف... وعد: و انا برضو معايا... مهاب: انسه وعد... وعد كانت مدياه ضهرها...
وعد(بهمس): عايزة اتف عليه و ربي. وعد: خير يا دكتور مهاب... مهاب: في شخص مستنيكي بره في الجنينة.. نور: شخص مستنيكي بره.. وعد: تمام، شكرا... وعد: هروح اشوف مين بره... نور: تمام خلي بالك من نفسك... وعد(بهمس): هاخد الشنطة احتياطي علشان الفلاشة... نور: تمام يا روحي... نانسي: اهلا الشغل هنا جميل... وعد: تمام، هروح انا... نور: اه الشغل هنا تحفة... وعد خرجت الجنينة ملقتش حد... وعد: ايه الكدب ده...
و لسة هتلف لقت وليد في وشها... وعد: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم... وليد: خضيتك؟ وعد: عايز ايه انجز؟ وليد: اي تصبيرة انتي بقيتي خطيبتي... وعد: طب امشي بقي من هنا علشان مهزأكش... وليد مسك ايديها جامد و قربها منه... وعد: وليد ابعد مينفعش كدة وسع بقي... وليد كان لسة هيقرب منها لقي حد بيضربه بوكس في وشه وقعه على الارض... و وعد كانت هتقع لكن ادم لحقها... ادم: انتي كويسة؟ وعد(بتوهان): اه اه...
وعد(لنفسها): يخربيت ابو عيونك... وعد(لنفسها): وعد وعد فوقي ده من عصابات المافيا... وليد قام... وليد: انتي ازاي تسمحي لحد انه يلمسك غيري ردي... وليد لسة هيضرب ادم، ادم ضربه ضربه كتير لحد ما وش وليد اتخرشم... وعد: خلاص يا ادم، ادم... وليد: وعد الحقيني... ادم: بتطلب من واحدة ست تلحقك يا مرة(امرأة يعني) انت... وعد: ينهار اسود انت خرشمت وشه... ادم: يستاهل... وليد(بضعف): وعد الحقيني...
وبعدين اغمي عليه نتيجة الضرب اللي ادم ضربه... وعد لسة هتقرب عليه، لقت اللي بيشيلها على كتفه. وعد(بزعيق): ادم وسع، ادم... وقعدت تضربه على ضهره و ترفص برجليها... وعد: ادم نزلني، ادم... ادم ركبها عربيته، و قفل الباب و ركب جمبها ورا... ادم: اطلع انجز... وعد(بصوت عالي): انت حيوان، وقف العربيه يا ادم... ادم: بكره الصوت العالي... و وداها حقنه في رقبتها، اغمي عليها، و نامت على كتفه... -في المستشفي...
عز: انسة نور... نور(بخوف): اهلا ازيك... عز: تمام، تيجي نتمشي في الجنينة؟ نور: لا لا عندي شغل... عز: متخافيش تعالي... (وليد دخلوه المستشفي بس نور و نانسي مكانوش عارفين)... نور: لا انامش خايفة... عز: طيب يلا... نور خرجت مع عز و كانوا بيتمشوا... عز: انا اسف يا نور... و بعدين نور لقت اللي بيدخل حقنة في رقبتها... تميم: خليك هنا راقب الامور... عز: تمام... تميم شال نور وركبها عربيته و مشي...
عز: يا رب اصلح حالهم بقي... نانسي: لو سمحت... عز بصلها و انصدم من جمالها... نانسي: يا استاذ يا استاذ... عز: ها نعم... نانسي: هو حضرتك مشفتش نور و لا وعد... عز(في نفسها): اعمل ايه دلوقتي حد يكدب على القمر... عز: لا مشفتهمش... نانسي(بدموع): طيب شكرا... عز: ايه بتعيطي ليه؟متخافيش هما بخير... نانسي: انت تعرف هما فين؟ عز: لا بس هما ان شاء الله بخير متقلقيش... نانسي: شكرا... عز: هو جمالك رباني... نانسي: ايه؟
عز: جمالك طبيعي؟ نانسي: اه الحمد لله... عز: يستاهل الحمد... نانسي(في نفسها): ده مجنون و لا ايه ده؟ نانسي: عن اذن حضرتك... عز: انا هنا علفكرة صاحب المستشفي... نانسي: اه تمام، عن اذنك... عز: اتفضلي... نانسي مشيت و عز لسة فاضل مكانه... حارس1: عز بيه... عز: ايه ايه، جحش بينادي... حارس1: اسف يا بيه... عز: عايز ايه؟ حارس1: ادم بيه بيقولك المستشفي في عينك لغاية ما يرجع هو و تميم بيه...
عز: المستشفي و الناس اللي في المستشفي في عيوني... حارس1: ها؟ عز: خلاص روح... نانسي كانت بتعيط و مش عارفة تعمل ايه... عز شافها و راح ليها... عز: في ايه بس؟ نانسي: وعد ونور مش لاقياهم، و كمان عرفت ان هنا في واحد اسمه وليد ابن عمي و متخرشم خالص... عز: طيب ممكن تهدي يا انسه... نانسي: نانسي... عز(بمرح): نانسي عجرم... نانسي ابتسمت... و بعدين النور قطع، نانسي مسكت في عز علطول... نانسي: انا انا بخاف من الضلمة...
عز(بهمس): انا ممتن للضلمة... نانسي: هنعمل ايه؟ عز: هنستني لما النور يجي... نانسي: طب مفيش مولد او اي حاجة... عز: مستشفي كبيرة ضخمة زي دي لو النور فيها قطع يبقي حصلت مشكلة كبيرة... نانسي: بس كدة في مرضي هيتأذوا... عز: اه تصدقي... و بعدين النور جه... نانسي لاحظت وضعها بعدت علطول... نانسي: اسفة.. عز: لا عادي و لا يهمك... نانسي: طب اعمل ايه انا دلوقتي.. عز: تعالي هوصلك... نانسي: لا شكرا... عز: تعالي بس...
عز وصل نانسي للبيت... نانسي: شكرا جدا لحضرتك يا استاذ عز... عز: لا مفيش حاجة، باي، و متقلقيش على وعد و نور.. نانسي طلعت لقتهم متجمعين... سلوي: اخبار المستشفي ايه يا نانسي؟ نانسي: تمام يا تيتة... بدر: عجبتك يا روحي؟ نانسي: اه... ريان: فين وعد و نور؟ نانسي قعدت تعيط... حمزة: في ايه يا نانسي؟ سيلين: حصل ايه بس فهمينا... مصطفي: بنتي حصلها حاجة؟ محمود: يا بنتي متلعبيش باعصابنا ابوس ايدك...
منال: انطقي يا نانسي ارجوكي... سعاد: طمنيني عليهم... نانسي: احنا كنا بنشتغل و بعدين وعد اختفت هي و نور، و دورت عليهم و سألت الكل محدش شافهم، و كمان وليد في المستشفي و متخرشم... منال: يا مصيبتي... سعاد: لا لابنتي ارجوكم... هدي: وليد ازاي في المستشفي... نانسي: هو بخير يا طنط، اهدي، هيخرج بكرة بالكتير... مصطفي: بناتي يا ريان... ريان: بابا متقلقش هما بخير، ارتاح انت علشان قلبك.. حمزة: لازم نبلغ البوليس...
سلوي: تمام اعملوا الازم... سلوي: رحيم متنساش انك رجل اعمال، انت و ناصر اتصرفوا، لقوهم بسرعة، فاهمين... سلوي: مش احفاد النجار هما اللي يختفوا... هدي: ممكن ميكونوش اتخطفوا ممكن يكونوا ماشين على حل شعرهم... فرح: او ممكن تكون كل واحدة مع عشيقها... منال: احترمي نفسك ولادي اشرف منك فاهمة.. ريان: اهدوا يا جماعة... حمزة: بدر خلي مامتك تسكت... بدر: ماما طنط هدي الكلام ده عيب... سلوي: كله على اوضته، فورا...
الكل طلع على شقته، بس دماغهم مشغولة... -في قصر الشيطان... وعد بتبدأ تفتح عنيها، فتحت عنيها لقت نفسها في اوضة كلها سودة، كله باللون الاسود حتى فرش السرير، الاباجورات كل حاجة باللون الاسود... وعد: اه انا فين؟ وعد قامت و كانت هتقع قعدت تاني على السرير... وعد: حصل ايه بس افتكر، اهدي و افتكري... وعد افتكرت كل حاجة... وعد: ينهار اسود... وعد قامت لقت الاوضة واسعة اوي، و لقت 3 ابواب قدامها...
وعد: اي واحد باب الاوضة... فتحت الاول لقته غرفة ملابس كبيرة، فتحت التاني لقته الحمام و برضو باللون الاسود كله، حاولت تفتح التالت لقت جهاز انذار بدأ يشتغل و صوت عالي... وعد: في ايه هو انا كنت هسرق بنك و لا ايه؟ لفت نفسها لقت ادم وراها عند باب زجاج... ادم قرب منها و ده كله الانذار شغال، و بعدين راح عند الباب التالت و فتحه بالبصمة و قفل الانذار... وعد ده كله مصدومة و مدهوشة...
وعد(بصوت عالي): ايه ده انا عايزة اخرج من هنا... ادم: مفيش حد هنا صوته بيعلي غيري يا وعد... وعد: طب ايه اللي جابني هنا و انا فين و حصل ايه؟و ليه خطفتني؟ ادم: انتي في قصر الشيطان يا وعد... وعد: طب انا مالي انا عايزة اروح... ادم: عايزة تعرفي سبب وجودك هنا صح، سببه انك فضولية زيادة عن اللزوم يا وعد... وعد: طب انا عملت ايه طب... ادم قرب منها و مكنش بيفصل بينهم حاجة، و همس جمب ودنها...
ادم(بهمس): فين الفلاشة يا وعد؟ وعد كان هيغمي عليها... وعد(بتوتر): فلاشة ايه؟ ادم(بنفس الهمس و الهدوء): اللي انتي و صاحبتك سرقتوها من مكتب محسن في بيته... وعد(بتوتر و ارتباك): ان ا معر فش بتتك لم عن ا يه اص لا(انا معرفش انت بتتكلم عن ايه اصلا)... ادم(بهمس و حدة): وعد انتي شوفتي ايه اللي جوا الفلاشة صح؟ وعد بعدت عنه بمسافة...
وعد(بصوت عالي): قولتلك معرفش بتتكلم عن ايه الله، و معرفش فلاشة ايه، و كمان انت خايف على الفلاشة كدة ليه هي هضرك في حاجة... ادم(بهدوء و برود): صوتك العالي دليل على ضعف موقفك يا وعد... وعد: ادم بعد اذنك سيبني امشي... ادم: لا يا وعد تجيبي الفلاشة الاول... وعد: يا ادم معرفش انت بتتكلم عن ايه اوف... ادم: يبقي و لا انتي و لا صاحبتك هترجعوا بيتكوا... وعد(بصدمة): هي نور هي كمان هنا؟
ادم: لا مش هنا في مكان تاني مع تميم... وعد: مستحيل! ادم: وعد انتي عرفتي اني بشتغل في المافيا، و مش سهل تضحكي على رجال المافيا و بالذات الشيطان يا وعد... وعد: انت حقير و زبالة و متربتش كمان، لانك بتقتل ناس و بتجار في اعضائهم، انت مش بني ادم انت... ادم: غيرتي وجهة نظرك يعني يا وعد... وعد: لا بس انت فعلا مش انسان فعلا فعلا انت مش انسان انت شيطان يا شيخ...
ادم قرب منها و مسكها من شعرها و قرب وشها منه، لدرجة ان وعد كانت حاسة بحراراة بسبب قرب انفاسه على وشها... وعد: ابعد يا ادم بعد اذنك... ادم: ايه مكسوفة؟ وعد: ادم بعد اذنك ابعد وضعنا غلط و كمان مينفعش كدة فلو سمحت ابعد يا ادم... ادم قرب منها اكتر و همس جمب ودنها... ادم(بهمس): شوفتي اللي موجود في الفلاشة يا وعد و لا لا... وعد(بهمس و توهان): اه... ادم بصلها بكل غضب، و زقها على السرير...
ادم(بزعيق و صوت عالي): انتي غبية اوي و فضولية ليه يا شيخة انتي مقرفة اوي...
وعد(بدموع): انا معملتش حاجة غلط و كمان انت كنت ناوي تقتل اشخاص كتير مهمين و مبيعملوش حاجة وحشة، كنت عايز تقتل مريض طيب ذنبه الوحيد انه جه في المستشفي بتاعتك علشان يتعالج فانت تعالجه بموته و تريحه من الدنيا، و الوزير الاسبق ايه ذنبه بعد عن السياسة و عايش مع ولاده مبسوط، رجل اعمال زي ثروت ده علطول بيعمل اعمال خير و بيساعد الكل، ليه مضايقين منهم كدة، حرام بجد بجد حرام، انت هتتحاسب و كل شخص زيك هيتحاسب، فاهم يا ادم و لا اقول ادم ليه انت الشيطان ماشي يا شيطان...
ادم سابها و نزل كسر كل حاجة كانت بتقابله قدامه... الخداميين كانوا خايفين منه، لغاية ما دخل مكتبه و قفل الباب... اما وعد فكانت قاعدة على الارض و ضامة رجليها وبتعيط عليها و على نور... -في مكان تاني... في؟يلا باين عليها الرقي... نور نايمة على سرير و بتبدأ تفتح عنيها... نور: آآه منك لله يا وعد...
و بعدها بصت حواليها لقت نفسها في اوضة الوانها زاهية و جميلة، و بعدين لقت تميم قاعد عاري الصدر و شغال على الاب توب و ماسك كأس خمرة في ايده... نور: عااااااااااااااااااااااااااااااااااا... تميم: بسسسسسس، في ايه؟ نور: في ايه؟بتسأليني في ايه؟انا اللي عايزة اعرف حصل ايه و ايه اللي جابني هنا و لابس كدة ليه و انا فين؟انطق... تميم(ببرود): دي تعليمات الشيطان، و كمان هيبقي احسن علشان احاسبك على قلة ادبك...
نور: فين وعد حصل ايه؟ تميم: اتفرجتي على الفلاشة يا نور؟ نور(بخضة): فلاشة! انت انت بتتكلم عن ايه؟ تميم: بصي يا نور نكون واضحين، بالذوق او بالعكس هتردي و هتجيبي الفلاشة... نور: و مين قالك ان عائلتي مش هتدور عليا؟ تميم: موبايلك اتشال منه الخط و اتحط في مكان بعيد عن موقعك، شنطتك اهي بره، انا مش عايز اتعامل بعنف يا نور خلينا حلوين و لو الفلاشة معاكي ودهالي...
نور(في نفسها): دلوقتي اعمل ايه لو وديته الفلاشة وعد... نور: وعد فين؟ تميم(ببرود): مع الشيطان... نور: يا رب، انت غبي اوي... تميم قرب منها وشدها من شعرها و لف بيها الاوضة ده كله تحت صرخات نور... تميم: مش قولتلك هربيكي على قلة ادبك يا نور... و ضربها قلم، و زقها على الارض... تميم(ببرود): قدامك 20 دقيقة تاخدي دوش و في هدوم هنا ليكي، و تنزلي على تحت، و اي حركة هروب من هنا هيبقي فيها موتك و أذية لصاحبتك...
تميم نزل و ساب نور بتعيط... نور(بعياط): يا رب ارجوك احمي وعد ارجوك... و قامت استحمت و لبست بنطلون و تي شيرت و نزلت ليه... تميم: الاكل جاهز... نور: انت جايبني هنا ليه؟ تميم: اخد الفلاشة اسلمك صاحبتك و امشيكي... تميم سابها و مشي... و نور كلت لانها من الصبح مكنتش كلت حاجة.. -في قصر الشيطان... ادم طلع من مكتبه... ادم(بصوت عالي): مي مي... مي(الخدامة): نعم يا حضرة الشيطان...
ادم: اطلعي فوق للبنت اللي فوق و خليها تستحمي و تلبس هدوم من اللي في الشنط دول، و تنزلي على المكتب... مي: امرك يا فندم... وعد كان بتعيط و خايفة اوي... لقت الباب اتفتح(هي افتكرته مراية اساسا، لانه عبارة عن باب زجاج بيتفتح ببصمة لبعض الاشخاص المعينة فقط، )... مي: لو سمحت يا وعد هانم ممكن تقومي معايا... وعد(بدموع): انا مش هانم، هقوم اروح فين؟
مي: الشيطان جايب لحضرتك لبس تلبسيه بعد ما تأخدي دوش جميل يريح اعصابك... وعد: بليز ارجوكي خليني اخرج من هنا ارجوكي... مي: ارجوكي يا هانم متتسببيش في أذيتي، و اسمعي كلامي و نفذي كلام الشيطان علشان هتندمي، ارجوكي... وعد بصت ليها بحزن، و قامت معاها استحمت و خرجت لبست بنطلون و سويت شيرت قصير و كوتشي... وعد: ها و بعدين؟ مي: هتنزلي معايا حضرة الشيطان عايز حضرتك... وعد: اوف ماشي...
مي فتحت الباب، و نزلت و وعد وراها و مشيت في ممر طويل و وصلت في اخر الممر... مي: دي اوضة المكتب الشيطان منتظر حضرتك هنا يا هانم.. وعد: اوف ماشي... وعد خبطت... ادم: ادخل... وعد دخلت لقت ادم قاعد على المكتب و قدامه ورق كتير... وعد: هتمشيني صح؟ ادم: الفلاشة انا لقيتها في شنتطك يا وعد، و كمان انتي قولتي انك شوفتيها، و عرفتي مين اللي وقع عليه الاختيار في موته...
وعد(بصوت عالي): انت غبي انت بقي، سيبني بقي الله... ادم(بهدوء و برود): للمرة الأخيرة هقولك صوتك ميعلاش يا وعد، و اعتقد أني حذرتك من فضولك صح و لا لا... وعد(بعياط): صح صح بس انت كمان غلطان انت اكتر حد غلطان في الموضوع. انت لو كنت حد كويس انا مكنتش هسمعك و انت بتقول انك العضو التاني في المافيا و مكنتش هعرف اعمالك الزبالة، لو انت كنت محترم يعني... ادم(ببرود): الضلع الثاني في المافيا مش العضو...
وعد بصتله بإستغراب كبير سيطر عليها... وعد(بإستغراب): ده كل اللي مضايقك؟ ادم: ليا هيبتي برضو يا وعد و لا اقول يا وعودة... وعد: ينعل ابو كدة... الباب خبط... ادم: ادخل... عز دخل و وعد بصتله ببصة خذلان، عز وطي رأسه و مبصش ليها... عز: ال Boss طالب يشوفك يا شيطان... ادم: تمام يا عز، روح انت... ادم: نادي مي ترجع وعد للاوضة... عز: حاضر...
وعد: لك الاوضة دي اوضة كئيبة و زبالة و كلها باللون الاسود يععععععع، ذوقك مقرف يا شيطان.. ادم(ببرود): متشكر... وعد(بغضب): باااااااارد... مي دخلت و خدت وعد و رجعتها اوضتها... -في بيت عائلة النجار... منال(بعياط): رجعلي بنتي يا مصطفي... ريان: ازاي يعني اللي حصل ده يا بابا؟و هو حد يخطفها ليه يعني؟ مصطفي: معرفش و الله ما اعرف... الباب خبط... ريان راح فتح بسرعة لتكون وعد... ريان: في جديد يا بدر؟
بدر: لا تيتة سلوي عيزاك... ريان: خير... ريان نزل راح لسلوي هانم... ريان: خير يا تيتة؟ سلوي: انا عارفة انك زعلان على خطيبتك... ريان: اه و بعدين يعني... سلوي: بس نور ممكن مترجعش... ريان: ان شاء الله هترجع هي و وعد... سلوي: عارفة بس برضو، سيرين هتبقي ليك... ريان(بصوت عالي): ايه ايه بقي يا شيخة اخواتي مختفين و انتي بتقوليلي سيرين هتبقي ليك، ايه يا شيخة بقي ارحمي ارحمي شوية... سيلين: في ايه يا جماعة؟
نانسي: صوتكوا عالي... رحيم: ولد انت بتعلي صوتك على ستك... كل العائلة نزلت... ريان: شوف تيتة المحترمة اللي بتقدر اللي احنا فيه، عايزاني اتجوز سيرين بدل نور ليه اصل نور احتمال مترجعش... سعاد: يعني احفادك مختفين و بتتكلمي كدة... منال: حرام حرام عليكي... ناصر: يا امي ده مكنش وقته... الكل كان بيتكلم بعتاب، و هي كانت الرؤية عندها بتقل تدريجيا، لغاية ما اغمي عليها... مصطفي: امي... ناصر: ماما ردي عليا...
محمود: ماما يا ماما، فتحي عينك... منال: يا طنط ردي حضرتك... سعاد: طنط طب سمعاني... ريان: انا هتصل بالاسعاف... سيلين: نانسي اكشفي عليها بسرعة... نانسي: اه... نانسي كشفت عليها... نانسي: النبض ضعيف لازم تتحول للمستشفي... بدر: الاسعاف جت... الكل راح معاها، ما عدا رحيم و فرح و هدي و سيرين...
رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر
-وقفنا في الفصل اللي فات ان تم تحويل سلوي للمستشفي، و الكل راح معاها ما عدا فرح و هدي و سيرين و رحيم... دخلوها العناية المركزة... مصطفي: يا رب يا رب استر... محمود: يا رب مش بنتي و امي في يوم واحد، ارجوك... ناصر: احنا السبب مرعناش انها كبيرة في السن.. ريان: بس هي زودتها اوي... الدكتور: للاسف المريضة دخلت في غيبوبة.. منال(بدموع): هو ده اللي كان ناقص بنتي و حماتي... سعاد: مش مكتوب لينا الفرح ابدا...
نانسي: اهدي يا طنط متقلقيش خير... سيلين: ربنا هيعديها على خير... بدر: ان شاء الله خير، و هنلاقي وعد و نور متقلقوش... ريان و حمزة: يا رب... ناصر: مين هيبات هنا؟ الدكتور: يستحسن محدش يبات مش هتستفيدوا حاجة... الكل مشي، و رجع بيتهم و حزنهم زايد الف مرة... -في قصر الشيطان... وعد راحة جاية في الاوضة... وعد: يا رب يا رب ارجوك عايزة امشي... و بعدين لقت الباب بيتفتح، و لقت ادم بيدخل منه...
وعد جاية تتكلم لقته دخل الحمام و قفل الباب... وعد(لنفسها): الحيوان... وعد شوية تقعد و شوية تقوم، لحد ما لقت ادم خرج من الحمام... وعد شهقت و خبت عنيها بسرعة... وعد: انت ازاي تخرج كدة انت غبي؟ ادم سابها و دخل غرفة الملابس، (كان لابسة فوطة حوالين خصرة)... و بعدين ادم خرج لابس بنطلون و تي شيرت بيتي... وعد: انا عايزة اتكلم معاك... ادم اتجاهلها و راح نام على السرير... وعد: ايه ده! انت ناوي تنام هنا؟
ادم(ببرود): اوضتي... وعد: خلاص يبقي خليني امشي... ادم(ببرود): بعد ما شوفتي الفلاشة بسبب فضولك، معتقدش انك هتشوفي بيتك تاني... وعد(بصوت عالي): انت غبي بقي و متربتش و كمان حيوان، و هبلغ عنك و هتخش السجن.. ادم بقي غضبان جدا... ادم(بغضب): مش قولتلك محدش بيعلي صوته غيري.. وعد(بخوف): انا انا مقولتش حاجة... ادم: ده كله و مقولتيش، طيب... ادم حط ايديه على عينيه و نام...
وعد كانت فاكراه شوية و هيقوم، عدي نص ساعة و وعد راحة جاية في الاوضة... وعد: ادم قوم عايزة انام... وعد: ادم قوم بقي... وعد قربت منه لقته بيتنفس بانتظام و نايم مرتاح... وعد(لنفسها): يا رب اعمل ايه بقي... راحت جابت مخدة و حطتها على الارض، و طفئت الانوار ما عدا نور اباجورة كإضاءة و نامت...
-عند تميم و نور... تميم: نور لاخر مرة هسألك فين الفلاشة؟ نور: مش معايا... تميم: و ربي لولا ان ادم امر اني مفتشكيش لولا اني كنت طلعتها من هدومك دلوقتي... نور: و مين قالك انها معايا في هدومي؟ تميم: المصادر جاية كدة، عندك مانع؟! نور: انا عايزة انام يا اخ انت الله... تميم: مش هسيبك تنامي الا لما تجيبي الفلاشة... نور: مش معايا... تميم: تمام... تميم سابها و راح قعد عند التلفزيون و شغله على الاخر...
نور: وطي الصوت الصوت مزعج... نور سابته و طلعت الاوضة و نامت حتى وسط الدوشة... تميم استغرب انها مجتش اشتكت انها مش عارفة تنام... تميم طلع لقاها نايمة، نام هو كمان على الكنبة... -في الصباح الباكر... -عند عائلة النجار... مصطفي: هتروح الشغل؟ ريان(بحزن): اه يا بابا... منال(بدموع): طب و وعد؟قلبي معرفش اذا كانت كلت و لا لا، عملت ايه معرفش...
مصطفي(بتعب): وعد قوية و هترجع سليمة متقلقيش، و نور برضو هترجع، ربنا مش هيسبنا... ريان نزل و قابل حمزة في طريقه... حمزة: مش قادر اقعد في البيت و نور و وعد مش فيه.. ريان: انا خايف عليهم اوي يا حمزة... بدر: ان شاء الله هتعدي، كله هيعدي على خير ان شاء الله... ريان: يا رب... ريان: انا رايح الشغل، تعالي اخدك في طريقي للجامعة... حمزة: تمام، هتعوز حاجة يا بدر؟ بدر: لا في رعاية الله...
سيلين كانت بتمشي بسرعة و خبطت في بدر و بدر مسكها... سيلين: بعتذر جدا... بدر: و لا يهمك عادي، بتمدي ليه؟ سيلين: في طلب عايزة اجيبه... بدر: خليكي هجيبه انا... سيلين: لا شكرا هتعبك.. بدر: انتي برضو بنت عمي و زي نانسي... سيلين(بحزن): اه طبعا... بدر راح جاب الطلب لسيلين و مشي و سيلين طلعت على شقتها... نانسي راحت المستشفي مواصلات... نانسي و هي داخلة المستشفي لقت الكل متجمع... نانسي: هو في ايه؟
ممرض: عز بيه بينقذ حالة صعبة لسة جاية، و من النادر انه يعمل عملية او ينقذ مريض اساسا... نانسي: اه تمام... و نانسي راحت شغلها و الكل اشتغل... عز: انسة نانسي... نانسي: ها اهلا دكتور عز.. عز: اهلا، اخبارك و وعد و نور... نانسي(بدموع): لسة مجوش.. عز: في ايه يا بنتي هو انتي عيوطة العائلة و لا ايه؟ نانسي: لا انا مش عيوطة... عز: خلاص انا اللي عيوط، ارتاحتي... نانسي: انا راحة اشتغل بقي... مهاب: نانسي...
نانسي: اهلا دكتور مهاب... مهاب: ازيك كنت عايز بس اخد رأيك في حاجة... نانسي: اه طبعا... عز: مهاااااااااب.. مهاب: نعم يا عز بيه... عز: احنا هنا مستشفي، و مفيش وقت للكلام على شغلك... مهاب: بس... عز: سمعت... مهاب مشي... عز: قسما بربي اشوفك واقفة مع شخص تاني متعرفيش هعمل ايه... عز مشي... نانسي: ايه ده؟هو ماله اصلا بيا... -عند حمزة في الجامعة... كان قاعد لوحده و مش بيتكلم من حد حتى طلب من صحابه يسبوه...
لقي حد بيحط ايده على كتفه... حمزة: مرام... مرام( و هي بتقعد جمبه): ها يا سيدي مالك؟ حمزة: مفيش انا بخير... مرام: هتكدب عليا برضو... حمزة بصلها كتير لدرجة انها اتكسفت... مرام: ايه؟ حمزة: فكرتي؟ مرام: مش هرد الا لما تقول فيك ايه؟ حمزة: و الله يا بنتي مش حمل حاجة... مرام: طب اهدي و احكيلي.. حمزة: اخواتي مختفين من امبارح، و تيتة دخلت العناية... مرام: متقلقش هتبقي بخير، انا جمبك... حمزة: شكرا...
مرام: مفيش شكر ما بينا... يوسف: خلاص روقت يا عم الحبيب... امير: سيبوني مع نفسي، هي الانسة مرام نفسك و لا ايه؟ حمزة: بتنقطوا سكر ياض منك ليه.. امير: طب يلا علشان المحاضرة... مرام: يلا... و راحوا للمحاضرة... -عند ريان في الشركة... مايا لاحظت شرود ريان كل شوية و عدم تركيزه في الشغل... مايا: ريان تيجي تشرب فنجان قهوة... ريان: تمام، انا دماغي مش متظبطة... راحوا في الكافتيريا... مايا: ها يا سيدي مالك؟
ريان: مفيش انا تمام... مايا: انت بتردهالي مثلا... ريان(بابتسامة بسيطة): لا يا بنتي... مايا: طب والدك عامل ايه؟ ريان: تمام الحمد لله... مايا: ريان عايزة اقولك حاجة.. ريان: قولي.. مايا: انا بعتبرك صديقي و زميلي، و محدش يعرف اللي انا هقوله ليك... ريان: قولي قلقتيني... مايا: انا بنت صاحب الشركة انا اسمي مايا مؤمن... ريان: لا و النبي... مايا: اه و الله... ريان: اومال بتشتغلي ليه؟
مايا: انا مبحبش اعتمد على فلوس والدي بحب اعتمد على نفسي... ريان: بجد كبرتي في نظري، بس اشمعنا قولتيلي انا بس... مايا: معرفش ممكن لانك اكتر حد اعرفه هنا، و شخص امين و مش هيطلع السر لحد صح... ريان: صح، انا بقي مضايق علشان اخواتي مختفين و تيتة في العناية... مايا: اوف، الف سلامة، و عد و نور صح... ريان: اه، الله يسلمك... مايا: متخافش ان شاء الله خير، كله هيعدي و هيبقي تمام... ريان: ان شاء الله شكرا...
مايا: على ايه بس؟ معتز: انا شايف انكوا مش بتشتغلوا... مايا: عادي واخدين بريك، عندك مانع.. ريان: في ايه يا معتز؟ معتز(بسخرية): مفيش حاجة يا صاحبي... معتز مشي، و ريان و مايا كملوا شغل... -في مكان تاني... عند نور و تميم... نور صحيت قبل تميم، و بعدين لقته نايم على الكنبه و نايم نوم... و بعدين بدأت تتسحب و خدت شنتطتها و نزلت السلالم، و لسة هتفتح باب ال؟يلا... تميم: مش عيب الحركات دي؟..
نور(لنفسها): يا رب هو انا مش هخلص اه يا قلبي، منك لله يا وعد، مش مسمحاكي... تميم: بصيلي... نور ملفتش ليه... تميم قرب منها و قرب من ودنها... تميم(بهمس): مش قولتلك بصيلي... نور لفت ليه و لقت انهم قريبين اوي من بعض... نور: انا عايزة امشي... تميم: سؤالين لو جاوبتي عليهم هتمشي.. نور: ايا كانت الاجابة؟ تميم(بخبث): طبعا... نور: اسأل... تميم: الفلاشة فين؟اتفرجتي عليها و لا لا...
نور بكل غباء طلعت الفلاشة من جيب بنطلونها... نور: اهي، و اه اتفرجت عليها، سبني امشي بقي... تميم: مكنتش اعرف انك غبية اوي كدة... نور: ليه؟ تميم: الفلاشة انا خدتها، بس انتي اتفرجتي على اللي فيها، يبقي مينفعش ليكي انك ترجعي لاهلك ولا لاي حد... نور(بخوف): و المفروض ايه اللي هيحصل؟.. تميم: القتل.. نور قعدت تكح تكح جامد لغاية ما كانت بتموت، تميم جري جاب ليها ماية و قعد يطبطب على ضهرها.. تميم: احسن؟
نور(بخفوت): اه... تميم: هروح اجهز الفطار خليكي هنا... نور: انت بتعرف تطبخ؟.. تميم: تافهة اوي.. نور: ده مجرد سؤال... تميم: تعالي معايا... نور راحت معاه المطبخ و شافته و هو بيحضر الفطار بمهارة، و عمل الفطار و كلوا...
-في قصر الشيطان... ادم صحي قبل وعد، و لقاها نايمة على الارض، شالها و نيمها على السرير، و دخل خد دش و خرج لبس هدوم الخروج بتاعته، و خرج لقاها لسة نايمة... ادم: وعد وعد... وعد لا رد... ادم هزها برضو مصحيتش... عمل اتصال و قفل الفون، و بعديها بدقيقة، وعد صحيت على ضرب نار فظيع... وعد(بخوف): ايه ده؟.. ادم(بابتسامة سخرية): لا اصلك يا هانم مكنتش عايزة تصحي اصل حضرتك في فندق 7 نجوم...
وعد: لك انت حيوان و الله، حد يصحي حد على ضرب النار... ادم(بهدوء): ده احلي حاجة انك تصحي على ضرب نار... وعد: لا ده بالنسبة ليك انك تصحي على ضرب نار لانك متعود على كدة انا متعودة اصحي على حنان والدتي و اختي نور او بابا او اخويا ريان، مش زيك، اومال فين نور؟ وعد ملاحظتش انها جرحت ادم بكلامها... ادم: نور مع تميم، و انتي اجهزي علشان مسافرين... وعد: انا و هسافر معاك انت مستحيل...
ادم: لو عايزة تفضلي عايشة انتي و بنت عمك قومي البسي فورا... وعد: و يا تري هلبس ايه؟ ادم مسك ايديها و دخلها اوضة الملابس... ادم و داها ركن الفساتين... وعد: ايه ده مفيش حاجة واحدة محترمة... ادم: اختاري اي حاجة قدامك الاوضة كلها... ادم خرج من اوضة الملابس و استناها...
وعد اختارت فستان لونه اخضر غامق و مفتوح من الضهر اوي، و شفاف من قدام و قصير لغاية قبل الركبة بكام سنتيميتر، و لبست جذمة بكعب لونها اسود و سيبت شعرها، و خرجت من غير اي نقطة مكياج... وعد خرجت لقت ادم قدامها... وعد: انا جاهزة... اول ما ادم شافها مقدرش يتكلم وفضل باصص ليها... وعد: ادم... ادم: ها... وعد: ها ايه؟انا جاهزة... ادم تمالك نفسه... ادم: يلا قدامي...
وعد: هو مفيش بالطو او اي حاجة البسها علشان ضهري كله باين و البتاع قصير... ادم: مختارتيش واحد تاني ليه؟ وعد: ده اكتر حاجة عندك محترمة... ادم: للدرجة دي... وعد: اه و الله... وعد(بهمس): انت يعني محترم فهتجيب لبس محترم... ادم: عليكي نور، يلا بقي... وعد: انت سمعتني؟! ادم: للاسف بتفكري بصوت عالي يا وعد... وعد: اه يا رب... ادم: قدامي... و بعدين ادم و وعد جايين يخرجوا ادم فتح الباب بالبصمة..
وعد: ايه يا ابني قافل كل حاجة بالبصمة؟ ادم: ملكيش فيه... وعد و ادم خرجوا لبره القصر، و وعد لقت طيارة قدامها... وعد(بفرحة): هنسافر بالطيارة صح... ادم: اه... وعد(بفرحة): تمام... ادم: اول مرة اشوف حد يكون مخطوف و فرحان.. وعد: لا لحظة حضرتك، انا حلم حياتي اني اسافر و اغامر و اتجنن، و كدة فانا اهو هسافر... ادم: طب يلا... ادم طلع الاول و بعدين مد ايده لوعد علشان تطلع...
وعد ترددت و بصت ليه و لايده و بعدين مسكت ايده و طلعت... ادم: انتي اقعدي هناك، و انا هخلص شغل على الاب توب... وعد: تمام، بس انا مش مطمنة... ادم: مش مطمنة من ايه؟ وعد: اكيد رايح تشتغل في المافيا... ادم: وعد متفكريش كتير و روحي اقعدي، و اسمعي Music لو عايزة... وعد: تمام...
وعد راحت قعدت بس لاحظت نظرة مضيفة الطيران ليها و حسدها و كرهها الشديد ليها، و برضو لاحظت دلعها على ادم و مايصتها و قلة ادبها، و ادم طبعا ما فوتش الفرصة، مسك ايد المضيفة... ادم: وعد انا هريح شوية... وعد: و النبي، اه ابقي خد راحتك و متنساش ان في مطبات هوائية... مضيفة: مش هننسي يا مدام... وعد اتعصبت جدا من الكلام ده..
وعد(بزعيق): انا مش مدام يا روح اهلك انتي، و انتي اساسا واحدة متستاهلش و متربتش في بيت ابوها ازاي موافقة يبقي جسمك رخيص كدة ازاي موافقة انه يبيع و يشتري فيكي، انتي قابلة على نفسك تكوني رخيصة اوي كدة... المضيفة مشيت، و ادم بص لوعد... وعد: ايه قولت حاجة غلط؟. ادم سابها و كمل شغل... و بعد نص ساعة... الطيارة نزلت... و ادم نزل هو و وعد، وعد لقت عربيات كتيرة واقفة و حراس موجودة... و جه واحد اتكلم...
انس(مساعد ال Boss): اهلا بالشيطان، العربيات جاهزة... ادم: تمام هي هتروح على البيت و انا هقابل ال Boss... انس بص لوعد من تحت لفوق و اعجب جدا بجمالها، و وعد خافت من نظراته و قربت من ادم شوية... ادم: اعتقد اننا لازم نمشي و لا ايه يا انس... انس: طبعا بس ال Boss عايزك و عايزها... ادم: و ده ليه ان شاء الله؟ انس: اوامر ال Boss هتعترض... ادم(بغضب مكتوم): يلا بينا... ادم مسك ايد وعد و ركب العربية...
وعد(بهمس): هو كان بيبصلي كدة ليه؟ ادم(بهمس): متخافيش انا معاكي... وعد بصت ليه و افتكرت انه طلع قد الوعد المرة اللي فاتت... وعد: توعدني... ادم بص ليها... ادم: اوعدك... و بعدين وصلوا لباب قصر كبير اوي اوي يعني... وعد: ايه ده كله؟ و بعدين ادم في حد فتح ليه الباب، راح هو و فتح لوعد اللي استغربت من تصرفه... و بعدين ادم لبس وعد شال... ادم: اياكي تقلعيه يا وعد... وعد: تمام... ادم و وعد دخلوا القصر...
الخادمة:؟Can you give me shawlk(هل يمكن ان تعطيني شالك؟)... ادم: No thanks... و بعدين كملوا طريقهم، و انس ده وصلهم لمكتب، و دخل معاهم... ادم و وعد دخلوا، وعد لقت شخص قاعد على كنبة، و شخص قاعد على كرسي المكتب و مديهم ضهره، و بعدين لف وشه... شخص: اهلا بالشيطان... وعد اتصدمت جدا...